Årsmöte för Gränsräddningsrådet

Gränsräddningsrådet har funnits sedan 1993. Foto: Mostphotos

Gränsräddningsrådet har hanterat samhällsstörningar över riksgränsen till Norge i över 30 år. Den här veckan var det årsmöte i Teveltunet på den norska sidan.

Den 4–5 juni hölls årsmöte i Gränsräddningsrådet. Platsen var konferensanläggningen Teveltunet i Meråker, en knapp kilometer in i Norge vid Storlien.

Dubbla fokusområden

Första dagen låg fokus på konkreta räddningsåtgärder, till exempel den nya generationens kommunikationssystem – Nødnett på norska sidan och Rakel på den svenska. Trøndelag brann- og redningstjeneste beskrev hur USAR (Urban Search And Rescue) kan användas över riksgränsen, och erfarenheter av fjällräddning utbyttes.

Dag två skiftade temat till civil-militär samverkan. Vårens stora masskadeövning Vega i Östersund presenterades av Region Jämtland Härjedalen, och Fältjägargruppen reflekterade över konsekvenserna av det svenska Natomedlemskapet.

För oss som har en lång landsgräns mot Norge är det viktigt att ha ett gott samarbete och där tycker jag att Gränsräddningsrådet bidrar, säger Maria Kanka, beredskapsdirektör vid Länsstyrelsen Jämtlands län.

Samarbete inom hälsovården

Andra punkter under årsmötet var Nordred-avtalet om hälsosamarbete över gränsen och den svenska räddningstjänstens omorganisation till Räddningsregion Mittnorrland.

Eftersom ordförandeskapet växlar varje år mellan länderna överlämnades ordförandeklubban som avslutning från fylkesberedskapssjef Dag Otto Skar till Maria Kanka.

Maria Kanka

Beredskapsdirektör