Skyfallsliknande regn i Hallands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Åkturen: För bättre tillgänglighet till natur- och kulturmiljöer på landsbygden

Buss genom bokskog

Sommarbussen Åkturen knyter ihop Världsarvet Grimeton Radiostation och naturreservaten i Åkulla bokskogar med Varbergs innerstad. Åkturen avgår varannan timme från Varbergs bussterminal, varje dag fram till den 18 augusti. Hallandstrafikens ordinarie biljetter gäller och turerna finns med i reseplaneraren.

Satsningen har tre primära syften:

• Öka tillgängligheten till natur- och kulturmiljöerna på landsbygden för den som inte har tillgång till egen bil eller är på semester i Halland.
  • Bidra till en hållbar landsbygdsutveckling genom att knyta ihop och stärka olika besöksmål. Även nödvändigheten av att bygga ut parkeringsplatser i den skyddade naturen minskar.
  • Och bidra till att Halland kan bli en ledande vandringsdestination. Många vandrare vill nämligen kunna vandra från A till B utan att behöva återvända till bilen.

Tillsammans med Varbergs kommun och den lokala besöksnäringen stöttar Länsstyrelsen Åkturen finansiellt för sjätte året i rad, säger Conradin Weindel, friluftsstrateg på Länsstyrelsen i Hallands län.

Mer information om Åkturen på Visitvarberg Länk till annan webbplats.

Anders Thornberg

Slottsgatan 2