Linde Gas AB ansöker om tillstånd enligt 9 kap. miljöbalken till produktion av syrgas i Varbergs kommun

Länsstyrelsens logotyp.

Linde Gas AB har till Miljöprövningsdelegationen inom Länsstyrelsen i Hallands län lämnat in en ansökan om tillstånd enligt miljöbalken till utökad verksamhet på fastigheten Lahall 1:18 i Varbergs kommun. Till ansökan hör en miljökonsekvensbeskrivning.

Produktionen av syrgas vid sökandens anläggning inom Södra Cell Värös verksamhetsområde planeras att utökas med ytterligare en byggnad och en ökad produktion från 20 000 till 42 000 ton syrgas.

Sökanden har yrkat att tillståndet ska få tas i anspråk omedelbart även om det överklagas (verkställighetsförordnande).

Sökanden har även yrkat igångsättningsmedgivande för de mark- och anläggningsarbeten som krävs för den nya syrgasanläggningen.

Tillståndsansökan finns tillgänglig hos aktförvararen på Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i Varbergs kommun samt hos Länsstyrelsen, Slottsgatan 2 i Halmstad. Tillkommande handlingar finns tillgängliga hos Länsstyrelsen. Den som vill yttra sig med anledning av tillståndsansökan ska göra det skriftligen till Länsstyrelsen Halland, 301 86 Halmstad eller halland@lansstyrelsen.se senast den 19 juli 2024. I skrivelsen bör ärendets diarienummer 551-2666-2024 anges.

Länsstyrelsen i Hallands län

Välkommen att kontakta oss på:

Telefon 010 - 224 30 00 (växel)

Anders Thornberg

Slottsgatan 2