Risk för skogsbrand i Gävleborgs länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Landshövding Per Bill firas av efter nio år som landshövding

Landshövding Per Bill tar emot gästerna utanför slottet.

Yoomi Renström och Mattias Bergström från Ovanåkers kommun gav Per Bill en matchtröja från Edsbyns bandyklubb.

I nio år har Per Bill varit landshövding i Gävleborgs län. Den 31 juli går förordnandet ut och på onsdagen samlades ett 100-tal personer vid Gävle slott för att tacka landshövdingen för det arbete han gjort.

Under de nio åren har Gävleborg utsatts för flera prövningar – flyktingkris, skogsbränder, pandemi och översvämningar. Under Per Bills avtackning i trädgården vid Gävle slott på onsdagen lyftes flera av de gemensamma insatser som gjorts i länet.

Kön ringlade sig lång till landshövding Per Bills avtackning.

Kön ringlade sig lång till landshövding Per Bills avtackning i slottsträdgården.

Eva Cooper, som i sin tidigare roll som ordförande för Företagarna Gävleborg samarbetat med Per Bill i flera sammanhang, ledde programmet i trädgården. Plats på scenen för att prata om landshövdingens betydelse för länet tog bland annat räddningsledare Robert Strid, som arbetade nära Per Bill under skogsbränderna i Hälsingland 2018. Men först upp på scenen var Lotta Lagnander, ordförande för Gävle Pride, som bland annat uttryckte tacksamhet över att Per Bill drivit igenom att göra Länsstyrelsen Gävleborg HBTQI-certifierad. Hon lyfte också det faktum att Per Bill invigningstalat på Gävle Pride alla år evenemanget genomförts och fick ett löfte om att någon från Länsstyrelsen Gävleborg kommer att göra så även i år. Oavsett om en ny landshövding hunnit utses eller inte.

Robert Strid, räddningsledare under skogsbränderna  tackar landshövding Per Bill för bra samarbete.

Eva Cooper ledde samtalet i slottsträdgården. På bilden ses Robert Strid som var räddningsledare under skogsbränderna i Ljusdal 2018, då han arbetade nära Per Bill.

Många viktiga samarbeten

En annan viktig fråga för Per Bill har varit kompetensförsörjning och att få fler att utbilda sig, samarbetet med Högskolan i Gävle har därför varit viktigt vilket rektor Ylva Fältholm lyfte i sitt tal.

Andra personer som också tog plats på scenen var regionstyrelsens ordförande Patrik Stenvard, Monitor ERP:s koncernchef Morgan Persson, landshövdingen i Dalarna Helena Höij och Matvärdens Hans Erik Holmqvist.

— Att vara landshövding i Gävleborg är det roligaste jobb jag haft i mitt yrkesliv. Och jag är övertygad om att det kommer fortsätta att gå bra för länet. Det finns en stark vilja hos så många och goda samarbeten som kommer att ge resultat framöver, säger Per Bill.

Hör några röster om Per Bills gärning som landshövding

I filmen kan du höra några personer beskriva hur de upplevt Per Bill i olika samarbeten under hans år som landshövding.

Fler bilder från avtackningen i slottsträdgården

Före och efter scenprogrammet minglades det i trädgården till residenset. Här är några av gästerna.

Tre glada tjejer på väg till avtackning.

Linda Sjödin, Katarina Wijk och Annica Johansson från Region Gävleborg minglade i trädgården.

Landshövding Per Bill hälsar på gästerna.

Landshövding Per Bill minglar och hälsar på gästerna. På bilden ses Anders Franck, Thomas Nylund, Anders Lundell och Johan Tunhult.

Landshövding Per Bill och Lousie Bill minglar med gästerna.

Landshövding Per Bill och Lousie Bill minglar med gästerna Malin Rogström, Anna Rosengren och Kristina Snitt.

Landshövding Per Bill hälsade gästerna välkomna i slottsträdgården.

Landshövdingen hälsade alla gäster välkomna nedanför trappan till slottsträdgården. Här tar han emot Anna Rosengren och Kristina Snitt.

Pionerna var i full blom under avtackningen.

Många gäster lyssnade på avtackningsceremonin.

Många gäster samlades i slottsträdgården under avtackningen. Med under ceremonin var även Per Bills familjehund Jackson.

Gästerna var glada i det fina vädret.

Magnus Jonsson och Joachim Krüger trivdes i slottsträdgården.

Ett hundratal gäster samlades i slottsträdgården.

Efter en molnig inledning kom solen fram och sken på gästerna, bland andra Shah Jalal och Göran Angergård.

Matvärden serverade snacks från fjolårets potatis.

Matvärden serverade snack med krydda gjorda på fjolårets potatis.

Tre glas med rabarberdryck.

Till snacksen serverades en rabarberdryck med grädde och granskottsolja.

Per Bill

Borgmästarplan 2, Gävle