Skyfallsliknande regn i Gävleborgs länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Nu avslutas rösträkningen hos Länsstyrelsen – för denna gång

Cirka 50 personer står uppställda för ett gruppfoto. De ser glada ut.

Valadministrationen 2024. Foto: Länsstyrelsen Gävleborg

Sedan i måndags har rösträknarna jobbat på med att verifiera valsedlar, kontrollräknat och räknat personkryss. På kvällen, torsdag den 13 juni, avslutades rösträkningen - för denna gång.

Cirka 110 000 röstsedlar har räknats hos Länsstyrelsens valadministration på Borgmästarplan i Gävle.

­­­­­­­­– Det har gått över förväntan. De har varit effektiva och alla verkar tycka att arbetet flutit på bra, säger Karin Gadde Jennische, valhandläggare hos Länsstyrelsen Gävleborg.

Rösterna räknas först en gång i länets kommuner innan de transporteras till länsstyrelsen för kontrollräkning samt räkning av personkryss.

– Det som kan vara svårt är de enskilda bedömningarna, så som är krysset i rutan eller avser detta en personröst eller inte, säger Karin Gadde Jennische.

Som regional valmyndighet i länet ansvarar Länsstyrelsen Gävleborg för rösträkning och rapportering till Valmyndigheten i alla allmänna val.

Nästa val där länsstyrelsen ansvarar för den slutgiltiga rösträkningen är 2026 då det åter är val till riksdagen, samt region- och kommunfullmäktige. Då startar länsstyrelsens valadministration upp igen.

Per Bill

Borgmästarplan 2, Gävle