Aktuella varningsmeddelanden i Gävleborgs länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Rösträkningen är i full gång hos länsstyrelsen

Personer sitter runt ett bord och räknar röstsedlar.

Foto: Länsstyrelsen Gävleborg

Dagen efter valdagen den 9 juni startade den slutliga rösträkningen av Gävleborgs läns röster i EU-valet. Arbetet har nu pågått i två dygn och rösträknarna är i full gång med att bli klar tills fredagen 14 juni.

Som regional valmyndighet i länet ansvarar Länsstyrelsen Gävleborg för rösträkning och rapportering till Valmyndigheten.

Rösterna räknas först en gång i länets kommuner innan de transporteras till länsstyrelsen, där cirka 50 personer genomför den slutliga rösträkningen samt räknar personrösterna.

Under veckan kommer personal från länsstyrelsen tillsammans med medborgare som anmält intresse att sitta i länsstyrelsens lokaler på Borgmästarplan i Gävle och granska röster. Alla som vill se hur det går till är välkomna att besöka rösträkningslokalen.

– Det känns viktigt att vara en del i det demokratiska systemet. Det är att göra sin plikt för demokratin, speciellt när man ser att demokratin är hotad på många ställen i Europa, säger Erik Antoni, en av de rösträknare som finns på plats på länsstyrelsen denna vecka.

Det gör länsstyrelsen

Den slutliga rösträkningen innebär att länsstyrelsen

• kontrollräknar valnattens preliminära resultat
  • granskar alla giltiga och ogiltiga valsedlar från valnatten
  • räknar och registrerar personröster.

Så snart ett valdistrikt är färdigräknat redovisas resultatet på Valmyndighetens webbplats. Där hittar du snabbt och enkelt aktuella uppgifter om valet. Redovisningen är preliminär innan alla kontroller är genomförda och länsstyrelsen fastställt resultatet i sitt protokoll.

Om valsystemet

Det svenska valsystemet grundar sig på allmän och lika rösträtt och att valen är fria, hemliga och direkta. Valsystemet är decentraliserat och transparent och därmed robust. På Valmyndighetens webb kan du läsa mer om EU-valet och det svenska valsystemets grunder.

Per Bill

Borgmästarplan 2, Gävle