Risk för skogsbrand i Dalarnas länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Afrikansk svinpest – smittad zon omfattar delar av södra Dalarna

Foto: Mostphotos

Afrikansk svinpest har konstaterats i Fagersta kommun. Jordbruksverket har beslutat om en smittad zon. Inom zonen finns regler som du ska följa för att hindra smitt­spridning. För Dalarnas del påverkar den smittade zonen den sydöstra delen av Smedjebackens kommun och den sydvästra delen av Avesta kommun.

Detta är en nyhetstext som inte uppdateras!

Uppdaterad information finns på sidan:

Afrikansk svinpest

Om afrikansk svinpest

Afrikansk svinpest är en allvarlig virussjukdom som drabbar vildsvin och grisar. Den påverkar inte människor eller andra djurslag.

Sedan det första fallet i EU 2014 har sjukdomen snabbt spridit sig i vårt närområde. Förutom i Sverige, finns det i till exempel Tyskland, Italien, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Rumänien, Bulgarien, Ungern och Ryssland. Spridningen är även snabb i Asien. I vissa av länderna förekommer sjukdomen bara hos vildsvin, men i de flesta länder har även tamgrisar smittats.

Smittan är mycket kostsam att bekämpa. Ett utbrott får stora konsekvenser för grisnäringen, friluftsliv, jakt och skogsbruk. Därför är det viktigt att begränsa smittspridning.

Vad myndigheterna gör

Jordbruksverket samarbetar aktivt med olika myndigheter och andra organisationer för att samla mer information. Detta inkluderar sökandet efter döda vildsvin i det berörda området. Länsstyrelsen kommer att samverka med regionala aktörer under fredagen för att informera om läget och dela information om Jordbruksverkets beslut och uppmaningar.

Restriktioner i den smittade zonen

För att förhindra ytterligare spridning av smittan och för att minska riskerna för smittspridning utanför zonen, har följande aktiviteter förbjudits inom den smittade zonen (ytterligare information finns i beslutet länkat nedan):

• Jaktförbud, som gäller alla typer av jakt på alla arter av vilt.
  • Aktiviteter som inkluderar sportevenemang, sammankomster och offentliga tillställningar där människor vistas i skog och mark, exempelvis svampplockning och bärplockning.
  • Alla typer av skogsbruksåtgärder.
  • Att släppa hundar lösa.
  • Fordon och maskiner som har använts inom lantbruk och skogsbruk inom den smittade zonen måste rengöras och desinficeras innan de får flyttas ut ur zonen.
  • Den som håller tamgrisar inom den smittade zonen måste bland annat se över biosäkerheten och kontakta veterinär om djur blir sjuka eller upplever ökad dödlighet.

Rapportera in döda vildsvin

Allmänhet och jägare inom hela Sverige, men speciellt i det aktuella området uppmanas nu att rapportera in fynd av döda vildsvin till SVA .

Rapportera vilda djur, SVA Länk till annan webbplats.

Frågor från allmänheten

Just nu är det många som har funderingar över Jordbruksverkets beslut och hur det påverkar både privatpersoner och företag. Därför har jordbruksverket tagit fram en frågelåda dit du kan vända dig med dina frågor. Jordbruksverket har också ett kundforum där du kan ställa egna frågor och se svar som andra redan har fått.

fraga@jordbruksverket.se

Fråga oss, jordbruksverket Länk till annan webbplats.

Helena Höij

Åsgatan 38