Aktuella varningsmeddelanden i Gävleborgs länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Tillträdesförbud vid gruvorna i Långnäs i Hofors kommun

Karta över området vid gruvschakten i Långnäs i Hofors kommun.

Det är förbjudet att beträda området vid gruvschakten i Långnäs i Hofors kommun. Länsstyrelsen Gävleborg har beslutat om tillträdesförbud med anledning av det gruvhål som rasade i området 15 april. Beslutet om tillträdesförbud gäller från den 8 maj klockan 09.00 och tills vidare.

Området omfattas av tillträdesförbud är vägsträckan Nyängsraden mellan Vingesbackevägen och Björnrönningsvägen, inklusive rasområdet och intilliggande gruvschakt. Beslutet om tillträdesförbud börjar gälla från 8 maj 2024 klockan 09.00. Beslutet är fattat med stöd av ordningslagen.

Tillträdesförbudet innebär att det är förbjudet för allmänheten att vistas inom område med risk för gruvras.
Det går inte att utesluta risk för fler ras i området och det finns risk för personskador. Därför har Länsstyrelsen gjort bedömningen att ett tillträdesförbud är nödvändigt.

Per Bill

Borgmästarplan 2, Gävle