Aktuella varningsmeddelanden i Västra Götalands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Om Länsstyrelsen i Västra Götaland

Sverige består av 21 län och i varje län finns en länsstyrelse. Länsstyrelsen ska verka för att nationella mål får genomslag i länet och samtidigt ta hänsyn till regionala förhållanden och förutsättningar.

Länsstyrelsen ska ha ett statligt helhetsperspektiv i sitt arbete och samordna olika samhällsintressen och statliga myndigheters insatser. Vi ska också följa utvecklingen och informera regeringen om länets behov.

Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner i länet å ena sidan och regering, riksdag och centrala myndigheter å den andra. Kort sagt – en samlande kraft för ett hållbart Västra Götaland.

Vårt uppdrag

Profilbild på Sten Tolgfors

Foto: Henrik Brunnsgård

Länsstyrelsen i Västra Götaland leds av landshövding Sten Tolgfors.

Landshövding och länsledning

Organisationsöversikt för Länsstyrelsen i Västra Götalands länFörstora bilden

Organisationsbild Länsstyrelsen Västra Götaland. Klicka för en större bild.

Lite historia

Landshövdingar infördes i Sverige redan 1634, då Axel Oxenstierna delade in landet i olika kungliga områden (län). Länsstyrelsen i Västra Götaland kom till 1998, när de tre länsstyrelserna i Göteborgs och Bohus län, Skaraborgs län och Älvsborgs län slogs samman. Då bildades storlänet Västra Götalands län.

Residenset i Göteborg

Göteborg är residensstad i Västra Götalands län. Länsresidentet ligger på Södra Hamngatan 1 i Göteborg. Residenset används i första hand av landshövdingen för möten och mottagningar. Residenset är också bostad för landshövdingen i Västra Götaland.

Residenset började byggas1648 och stod klart för inflyttning i början av 1651. Det är ett av Göteborgs äldsta hus. Residenset i Göteborg ägs av Statens fastighetsverk och är ett statligt byggnadsminne sedan 1935.

Residenset i Göteborg, Statens Fastighetsverk Länk till annan webbplats.

För grupper finns det möjlighet att boka visningar av residenset. Vi tar emot grupper med cirka 15-25 personer.

För frågor om visningar i residenset kontakta husföreståndare Anneli Östling:

Telefon: 010-224 48 18 E-post: anneli.ostling@lansstyrelsen.se

Skolvisningar på residenset i Göteborg

Länsstyrelsen välkomnar högstadiet och har plats för en klass per tillfälle. För skolklasser som önskar komma till residenset så går det bra att fylla i formuläret nedan.

Lärarhandledning Pdf, 160 kB.

För frågor om skolvisningarna kontakta Linda Andersson:
Telefon: 010-224 45 51 E-post: linda.c.andersson@lansstyrelsen.se

Anmäl intresse för din klass i formuläret nedan:

Anmäl intresse för skolvisning

Det är viktigt att du fyller i en giltig e-postadress för att du ska få en bekräftelse på din anmälan.

För- och efternamn

Göteborgs residens. Foto: Ida Edgren

Länsresidenset ligger i Göteborg. Foto: Ida Edgren

Residenset i Mariestad

Residenset i Mariestad heter Marieholm och var länsresidens i det gamla Skaraborgs län som upphörde 1998.

Residenset i Mariestad ägs av Statens fastighetsverk och är ett statligt byggnadsminne sedan 1935.

Marieholm ligger på en holme vid ån Tidan, med cirka fem minuters promenadavstånd till centrum. Här ger de historiska vingslagen en vacker inramning till den ljusa och kreativa miljön.

Marieholm används av Länsstyrelsen, Västra Götalandsregionen och Mariestads kommun för olika möten och konferenser. Men det är även möjligt för myndigheter, organisationer och företag att boka Marieholm som konferensanläggning. På Marieholm finns flera olika konferenslokaler, med möjligheter till fika och mat såväl som till övernattning.

För frågor om Marieholm kontakta oss på telefon: 010-224 55 86.

Residenset Marieholm, Mariestad, Statens Fastighetsverk Länk till annan webbplats.

Residenset Marieholm.

Marieholm. Foto: Länsstyrelsen Västra Götaland

Om länet

Västra Götalands län ligger i hjärtat av Skandinavien. Tack vare länets fantastiska natur, vackra miljöer och storstaden Göteborg finns något för alla. Länet har också en stark ställning i Sverige när det gäller näringsliv. Här finns Skandinaviens största hamn och många starka företag med internationell prägel.

Naturen i länet bjuder på en unik skärgård i Bohuslän, djupa skogar i Dalsland och slättområden rika på historiska minnesmärken i Västergötland. Det finns fyra nationalparker, över 500 naturreservat och andra spännande sevärdheter och aktiviteter året runt. Allt detta gör Västra Götaland till ett av Sveriges viktigaste turistområden.

Västra Götalands län är ett attraktivt område både att bo och verka i och det är vi stolta över.

• Antal kommuner: 49
  • Största och minsta kommun: Göteborg är länets största kommun med drygt 600 000 invånare medan Dals-Ed är den minsta med runt 4 800 invånare.
  • Antal invånare: Cirka 1,7 miljoner invånare
  • Residensstad: Göteborg
  • Yta: 24 000 km² (landyta)
  • Län sedan: 1998 då Göteborgs och Bohus län, Älvsborgs län och
    Skaraborgs län slogs samman.
  • Övrigt: Tre av landets största öar ligger här – Orust, Hisingen och Tjörn.

Karta över länet med kommunnamn och kommungränser.

Dela sidan:

Landshövding